Wizyty robocze w ramach projektu Erasmus+

Nasze pierwsze robocze spotkanie w Estonii

 Pierwsze spotkanie robocze odbyło się od 12 do 16 października w mieście Voru na południu Estonii. Voru jest małym miasteczkiem , które liczy 12.000 mieszkańców. Chociaż jest malowniczo położone i spokojne, populacja tego miasteczka zmniejsza się , ponieważ większość młodych ludzi wyjeżdża do większych miast w poszukiwaniu pracy, przeważnie do Finlandii.

Dwoje nauczycieli: Maria Szklarczyk i Michał Surlas wzięli udział w tym spotkaniu. Na tym spotkaniu ustaliliśmy nasz cały plan pracy, zaplanowaliśmy i przedstawiliśmy nasze aktywności na cały okres trwania projektu. Uczyliśmy się korzystania z różnych aplikacji, na przykład jak nagrywać dźwięk.  Zwiedziliśmy szkołę w Voru (gimnazjum dla dzieci 13-16 lat) oraz dla dzieci młodszych, w szkole podstawowej. Główny koordynator projektu przedstawił nam już zakończone działania, takie jak stoisko o krajach partnerskich, stoisko w bibliotece szkolnej z literaturą krajów partnerskich. Wieczorem odbyło się spotkanie ‘Międzynarodowy Dzień’ na którym degustowaliśmy potrawy przywiezione przez partnerów z każdego kraju. Takie spotkanie stało się rytuałem w naszym projekcie.  Następnego dnia  wszyscy uczestnicy przećwiczyli nasze pierwsze działanie w terenie z użyciem aplikacji. Pojechaliśmy do lasu, gdzie mieliśmy odnaleźć pewne gatunki roślin , krzewów, oraz miejsc za pomocą aplikacji. Po zakończonym zadaniu mieliśmy piknik w lesie. Zwiedziliśmy miasteczko Voru oraz  miasto Tartu, które jest drugim największym miastem w Estonii z jednym ze  znanych i uznawanych uniwersytetów w świecie. Populacja Tartu to 100.000 ludności. Ostatniego dnia zwiedziliśmy Tallin, stolicę Estonii. Miasto liczy 300.0

00 mieszkańców. Jest to stolica z pięknym Starym Miastem, ze starymi budynkami i miłą atmosferą.

Drugie robocze spotkanie w mieście Piacenza, we Włoszech

Drugie spotkanie odbyło się od 5 do 9 kwietnia w Piacenza (miasteczko blisko Mediolanu) we Włoszech. Pierwszego dnia roboczego przedstawiliśmy nasze działania, prace uczniów, wycieczki w teren z zastosowaniem aplikacji, które wykonaliśmy do tamtej pory. Omówiliśmy korzyści i trudności napotkane w czasie realizacji tych zadań.  Zostało pokazane dużo zdjęć i filmów, co zaznajomiło nas ze szkołami partnerskimi,  ich pracą, oczekiwaniami uczniów co do projektu. Nasza szkoła przedstawiła już aplikację z matematyki, która spotkała się z wielkim uznaniem i zainteresowaniem.  Omówiliśmy działania podjęte na naszej homepage, e-Twinnig i Facebook, gdzie umieściliśmy dużo materiału. Omówiliśmy naszą przyszłą pracę, nasze nowe  pomysły, sposób przeprowadzenia, oraz przedyskutowaliśmy trudności i oczekiwania nauczycieli i uczniów co do projektu. Zwiedziliśmy szkołę w Piacenza, która jest szkołą zawodową, kształcącą młodzież (16-17 lat) na farmerów, kelnerów, recepcjonistów hotelowych. Uczniowie tej szkoły przygotowali lunch dla nas i służyli nam przy stole. Uczniowie ci byli już profesjonalnymi kelnerami. Było to dla nas bardzo ciekawe doświadczenie. Odwiedziliśmy również szkołę podstawową i przedszkole. Obserwowaliśmy lekcje i zajęcia przeprowadzane w tych szkołach, co było bardzo interesujące. Zaskoczyło nas zaawansowane wyposażenie szkół, jak również świetnie przeprowadzone lekcje muzyki. Następnego dnia odbyliśmy wycieczkę w okolicy , w górach. Wieczorem odbyło się spotkanie ‘Międzynarodowy  Dzień’ na którym degustowaliśmy potrawy przywiezione przez partnerów z każdego kraju. Ostatniego dnia  byliśmy w Veronie. Jest to dość duże miasto, odwiedzane przez wielką liczbę turystów każdego roku. Arena i balkon gdzie Julia i Romeo spotykali się jest oblegane cały czas przez turystów.

Co nas zaskoczyło to fakt, że wiele małych wiosek staje się opuszczonych. Starzy ludzie wymierają, młodzi przenoszą się do dużych miast. Wiele domów poza miastem jest pustych, niezamieszkałych. Jednocześnie Włochy mają wiele malowniczych, spokojnych miejsc. Włochy są cudownym państwem wartym odwiedzenia. Cudowna pogoda, przemili ludzie i dobre jedzenie.

 Nasze trzecie robocze spotkanie na Łotwie w Rydze

Od 25 października do 29 października miało miejsce spotkanie robocze na Łotwie. Po przybyciu do Rygi, mieliśmy miły spacer po Starym Mieście (piękne stare budynki i kościoły). Podziwialiśmy również długi most poprzez rzekę Daugava, która jest trzy razy szersza od rzeki Wisły 26 października był dniem roboczym w szkole w Rydze. Najpierw zwiedziliśmy szkołę, klasy lekcyjne, wystawy, prace uczniów, zapoznaliśmy się z programem nauczania w tej szkole. Ten dzień był bardzo pracowitym dniem w Rydze. Wiele problemów zostało omówionych i przedyskutowanych. Wszystkie kraje partnerskie przedstawiły swoje dotychczasowe działania w formie prezentacji. Polska przedstawiła już pierwszą sztukę, która była przyjęta przez koordynatora i pozostałe kraje partnerskie z wielkim uznaniem. W czasie tego spotkania Estonia zachęciła wszystkich partnerów do korzystania z Google Drive, prezentując wielkie tego zalety . Ustaliliśmy nasze następne działania (i termin wykonania ich) takie jak : napisanie 4-6 wierszy w języku ojczystym i przetłumaczenie tych wierszy na język angielski , przygotowanie PhotoHunt , które ma odbyć się w kwietniu. Omówiliśmy również spotkanie w Finlandii w lutym. Ustaliliśmy termin tego spotkania i możliwości zakwaterowania. Następnego dnia 27 października pojechaliśmy do malowniczego miasteczka Sigulda (60 km od Rygi) , gdzie odwiedziliśmy sklep z wyrobami lokalnego rzemiosła i gdzie  przećwiczyliśmy naszą kolejne działanie , (PhotoHunt) które ma odbyć się w kwietniu.   Zwiedziliśmy zamek w Sigulda, piękny park z charakterystycznymi rzeźbami przedstawiające dawnych mieszkańców tego regionu, oraz skansen i muzeum w tym parku.   Opowiedziano nam również interesującą legendę związaną z tym  miejscem i zawierającą polski akcent. Wieczorem byliśmy zaszczyceni możliwością obejrzenia meczu hokejowego Łotwa- Rosja (Łotwa wygrała 1-0 w ostatnim momencie meczu)    28-ego, we czwartek zwiedziliśmy starówkę Rygi. Wieczorem byliśmy w operze na balecie Raymonda. Powrót do kraju był 29-ego października. Zachęcamy każdego do poznania Łotwy i jej stolicy Rygi. Legendy na Łotwie są bardzo unikalne, jedyne w swoim rodzaju, warte poznania, mające dużo wspólnego z Polską.

 

 

 

 

 

 

 

 Czwarte robocze spotkanie w Estonii w Voru

Kolejna wizyta robocza naszego projektu Environmentally Friendly Cranberries and Innovative Tablets odbyła się w Estonii w Voru w dniach od 11 kwietnia do 15 kwietnia. Była to już druga wizyta partnerska projektu w tym małym miasteczku na południu Estonii. We środę zostaliśmy przywitani przez gospodarzy i spotkaliśmy się wszyscy w hotelu( http://www.georgihotell.ee ) w Voru na powitalnym obiedzie.  We czwartek rozpoczęliśmy nasze spotkanie w szkole w Voru. Uczniowie przedstawili nam krótki koncert . Zaśpiewali dwie piosenki estońskich kompozytorów i przedstawili sztukę ‘Shoes to choose’. Następnie uczestniczyliśmy w lekcjach z różnych przedmiotów, takich jak angielski, matematyka, historia, biologia. Niektóre metody zastosowane w czasie przeprowadzania tych lekcji były dla nas   bardzo interesujące.  Nauczyciele powszechnie używali na lekcjach zaawansowanej technologii IT, takich jak tablety, wizualizery i Google Classroom.  Następnie odbyło się spotkanie robocze, na którym omówiliśmy wiele zadań naszego projektu.My przedstawiliśmy nasze dokonane zadania, sztukę ‘Hacker’, cztery wiersze napisane i przetłumaczone przez naszych uczniów , dwie historie łączące IT technologie i naturę, Photo Hunt, które zostało przeprowadzone w naszej szkole. Wszystkie kraje partnerskie przedstawiły swoje dokonania. Zostało przeprowadzone szkolenie i nauczyliśmy się jak zastosować i wprowadzić nasze dokonania na OER, co oznacza Open EducationalResourses. Szkoła w Estonii omówiła e-book, jedno z naszych istotnych rezultatów projektu. Wszyscy partnerzy projektu przedstawili swoje działania na e-Twinning. Zaplanowaliśmy również działania na następny rok , takie jak Feedback Questionnaire, Interactive CultureQuestionnaire, oraz omówiliśmy sposoby rozpowszechniania naszego projektu (e-book, IT platforms, learning resources on OER) i  jak wprowadzić w życie nieformalne uczenie się w szkole, stosując działania naszego projektu. Po spotkaniu roboczym mieliśmy ‘International Dinner’ w szkolnej stołówce, na którym delektowaliśmy się specyficznymi daniami przywiezionymi przez naszych partnerów. Wieczorem byliśmy na wokalnym koncercie w uroczej restauracji przy jeziorze w Voru. W piątek pojechaliśmy do Vastseliina Castle ( https://www.visitestonia.com/en/museum-in-the-vastseliina-episcopal-castle ), do Big Egg Hill (  https://www.visitestonia.com/en/observation-tower-on-suur-munamagi )  i Pesapuu watchtower in Rouge in Nightingale Valley, (https://www.visitestonia.com/en/rouge-watchtower-pesapuu).  Opowiedziano nam interesujące legendy. Są to miejsca absolutnie warte zobaczenia. W sobotę byliśmy w Estonian Nationa lMuseum (http://www.rem.ee/en). Weszliśmy również do Upside Down House (http://www.tagurpidimaja.ee/en).    Podajemy linki na wypadek gdybyśmy chcieli dowiedzieć się więcej o tych uroczych miejscach w Estonii, które są warte odwiedzenia, poznania, godne naszej uwagi. Spotkanie w Estonii było bardzo bogate w atrakcje, pełne interesujących doznań, i jak zwykle bardzo miłe, przyjazne i owocne.