Kronika klas dziennikarskich

Frida Kahlo w Polsce

Listopad to miesiąc wyjątkowy, przez swoją aurę, melancholijny. Uczniowie klas II A i II E (pod opieką pań i dyr. Barbary Chwedczuk, prof. Ewy Macios i prof. Justyny Runowskiej) udało się jednak ten nastrój zmienić dzięki wycieczce do Poznania na wystawę dzieł meksykańskich artystów: Fridy Kahlo i Diego Rivery.  Wystawa usytuowana w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu powstała z kolekcji Jacquesa i Natashy Gelmanów, a także prac ze zbiorów prywatnych i muzeów w Meksyku, Niemczech i Polsce. Ściany galerii ozdobiły głównie autoportrety Fridy, rysunki – nieraz przejmujące i nawiązujące do życia artystki oraz wybitne dzieła Diega. Ciekawym zestawieniem okazały się dwa portrety tej samej osoby – Natashy Gelman – w wykonaniu Fridy oraz Diega. Dzięki temu można zaobserwować, jak bardzo różnił się stosunek do modelki obojga artystów. Przedsmakiem do obcowania ze sztuką autorstwa tak wspaniałych malarzy były następująco: kolekcja zdjęć Bernice Kolko – fotografki, przyjaciółki Fridy w ostatnich latach życia artystki, a także twórczość Fanny Rabel, która należała do  najbliższych uczniów Kahlo,    a także współpracowała z Diego Riverą przy realizacji jego wielkoformatowych murali. Pomimo różnych wrażeń i opinii na temat wystawy, uważam że było warto zapoznać się z fragmentem twórczości Fridy Kahlo i Diega Rivery. Dzięki temu każdy uczestnik wycieczki, może wyrobić sobie zdanie na temat twórczości meksykańskich malarzy.

Klaudia Grzywaczewska klasa II a

Niemiecka prostota

Biedermeier… pewnie niewielu z nas wie, co to takiego. Przyznam, że sam, gdy usłyszałem to słowo, sądziłem, że to jakiś nowy model niemieckiej lodówki. Byłem wielce zaskoczony, kiedy  dowiedziałem się, że jest to styl w sztuce i architekturze.

Więcej…

Śladami Iwaszkiewicza

Na początku października klasa I A pojechała na wycieczkę do Stawiska – Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Podkowie Leśnej.

Więcej…

II a w Zamku Ujazdowskim na spotkaniu ze sztuką współczesną

Dnia 28 września po trzech godzinach lekcyjnych pod opieką p.prof. Bożeny Szczypińskiej i p. prof. Ewy Macios udaliśmy  się na warsztaty do Zamku Ujazdowskiego w  Warszawie. Na miejscu zostaliśmy  podzieleni na grupy i mieliśmy za zadanie opisać i zinterpretować dzieła sztuki współczesnej z wystawy pod tytułem „Utrata równowagi”. Każda grupa analizowała inny typ przekazu. Kilka osób przydzielono do filmów, kilka  do  kolaży. Następnie omówiliśmy je przed całą klasą i dzieliliśmy się swoimi przemyśleniami. Najciekawszą atrakcją okazał się pokój pomalowany cały na biało i wypełniony dymem, tak że nie było w nim nic widać. W pokoju znajdowały się dwa okna, przez które wpadało światło. W połączeniu z dymem dawało ono spektakularny efekt. Po warsztatach zostaliśmy oprowadzeni po wystawie „TamamShud” autorstwa Alexa Cecchettiego, bazującego na powieści kryminalnej.

Na koniec udaliśmy się na wystawę Laury Limy pod tytułem „Pokój i pół”, na której sztukę tworzyły żywe osoby. Mogliśmy ujrzeć ich ręce i wejść z nimi w różne interakcje np. ręce  wystającej ze szczeliny podaliśmy klucze . Na końcu wystawy znajdował się wielki czarny ptak ,który wyglądał ,jakby spadł w trakcie lotu i znalazł się tutaj przez przypadek.

 

Wystawa i lekcja muzealna była bardzo ciekawa i sprawiła ,że teraz będziemy inaczej patrzeć na sztukę współczesną.

„Atlas nowoczesności”

W  środowy poranek dwie klasy dziennikarskie udały się z wizytą do łódzkiego Muzeum Sztuki, chcąc zgłębić tajemnice awangardy. Gdzie jednak znajduje się granica pomiędzy sztuką, a kiczem, tak często zacierana w dobie nowoczesności?

Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi przedstawia wystawę pod tytułem „Atlas nowoczesności”, prezentującą kolekcję sztuki z XX i XXI wieku. Dyrektor muzeum Jarosław Suchan objaśnia ją w ten sposób: „Atlas nowoczesności nie jest wystawą historyczną. Oferuje nie tyle chronologicznie uporządkowaną opowieść o nowoczesnych dziejach, ile montaż wyobrażeń nowoczesnych oraz jej śladów utrwalonych w sztuce XX i XXI wieku. Pojawiający się w tytule atlas najwłaściwiej określa konstrukcję wystawy: jest ona swoistym zbiorem map, z których każda opisuje topografię innego terytorium nowoczesności. Są wśród nich takie jak: „rewolucja”, „emancypacja”, „postęp”, „miasto”, „kapitał”, ale także „muzeum”, „tradycja” i „katastrofa”.

Podczas wycieczki pracowaliśmy nad interpretacją i konstrukcją dzieł sztuki. Obcowanie z analizą dzieła pozwala na zagłębienie się w jego tematykę i okoliczności powstania. Jest to niepowtarzalna okazja na przeniesienie się do innego świata. Klasy humanistyczne potrafią czerpać z tego źródła wszystko co najlepsze, jednak każdy z nas ma w sobie wrażliwość na sztukę. Powinniśmy korzystać z tego jak najczęściej, ponieważ tworzy to wewnętrzną empatię, konieczną do budowania relacji z innymi.

Nieprzypadkowo nowoczesność staje się podmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. Nie ma w Polsce drugiego muzeum, którego związki z nowoczesną kulturą byłoby równie mocne. To tutaj została stworzona jedna z pierwszych kolekcji sztuki nowoczesnej. Wystawy wciąż się zmieniają, a muzeum zaprasza do ich odwiedzania

Zuzanna Dec  IIa

Więcej artykułów…

Wpisz szukaną frazę

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy"

potwierdza, że IV Liceum Ogólnokształcące

im. I Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie

jest wśród 200 najlepszych liceów

w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu

Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY 2017

i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2017".

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 67 gości