Kronika klas dziennikarskich

„Atlas nowoczesności”

W  środowy poranek dwie klasy dziennikarskie udały się z wizytą do łódzkiego Muzeum Sztuki, chcąc zgłębić tajemnice awangardy. Gdzie jednak znajduje się granica pomiędzy sztuką, a kiczem, tak często zacierana w dobie nowoczesności?

Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi przedstawia wystawę pod tytułem „Atlas nowoczesności”, prezentującą kolekcję sztuki z XX i XXI wieku. Dyrektor muzeum Jarosław Suchan objaśnia ją w ten sposób: „Atlas nowoczesności nie jest wystawą historyczną. Oferuje nie tyle chronologicznie uporządkowaną opowieść o nowoczesnych dziejach, ile montaż wyobrażeń nowoczesnych oraz jej śladów utrwalonych w sztuce XX i XXI wieku. Pojawiający się w tytule atlas najwłaściwiej określa konstrukcję wystawy: jest ona swoistym zbiorem map, z których każda opisuje topografię innego terytorium nowoczesności. Są wśród nich takie jak: „rewolucja”, „emancypacja”, „postęp”, „miasto”, „kapitał”, ale także „muzeum”, „tradycja” i „katastrofa”.

Podczas wycieczki pracowaliśmy nad interpretacją i konstrukcją dzieł sztuki. Obcowanie z analizą dzieła pozwala na zagłębienie się w jego tematykę i okoliczności powstania. Jest to niepowtarzalna okazja na przeniesienie się do innego świata. Klasy humanistyczne potrafią czerpać z tego źródła wszystko co najlepsze, jednak każdy z nas ma w sobie wrażliwość na sztukę. Powinniśmy korzystać z tego jak najczęściej, ponieważ tworzy to wewnętrzną empatię, konieczną do budowania relacji z innymi.

Nieprzypadkowo nowoczesność staje się podmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. Nie ma w Polsce drugiego muzeum, którego związki z nowoczesną kulturą byłoby równie mocne. To tutaj została stworzona jedna z pierwszych kolekcji sztuki nowoczesnej. Wystawy wciąż się zmieniają, a muzeum zaprasza do ich odwiedzania

Zuzanna Dec  IIa

Adwokat przydaje się w życiu…

Taki tytuł miała symulacja rozprawy przed Sądem Okręgowym, w której 23. marca uczestniczyła klasa IIA pod przewodnictwem adwokat, pani Agnieszki Masalskiej.

Na początku uczniowie zostali zapoznani z zasadami obowiązującymi w sądzie a następnie każdy wcielił się we wcześniej przypisaną rolę i zaczęto rozprawę. Proces dotyczył obrony koniecznej Jana Interweniującego (Michał Rybak), wskutek czego Jarosław Agresywny doznał rany naczyń tętniczych, co spowodowało śmierć. Z panią adwokat  Masalską współpracowały dwie sędziny:  Patrycja Wilk i Pola Rybak. Prokuratorem była Paulina Grabowska, która doskonale zagrała  tę rolę dowodząc, że oskarżony jest winny popełnionego czynu, domagając się wysokiej kary. Uwagę zwracała profesjonalna obrona: Julia Krupa i Emilia Marczak które, udowodniły niewinność swego klienta. Ostatecznie po naradzie  sędziów Jan Interweniujący został uniewinniony. Podczas dwóch godzin uczniowie mogli poczuć atmosferę rozprawy sądowej  i poznali wiele zasad, które obowiązują w sądzie. Wielu z nas (profil humanistyczny) wiąże swoją przyszłość z zawodem prawniczym, a więc tak zaaranżowana rozprawa bardzo nam się  przyda.

Adrian Kwiatkowski II A

Cichociemni z planu filmowego

Klasa II A wybrała się na wycieczkę do wytwórni filmów dokumentalnych i fabularnych, na wystawę o żołnierzach cichociemnych. Na początku dowiedzieliśmy się trochę o historii wytwórni i pracach technicznych, na przykład o sposobie produkcji takich filmów. Okazało się, że dokumenty również posiadają scenariusz, a także inscenizacje, które pomagają widzom bardziej wczuć się w atmosferę i czasy, o których opowiadają bohaterzy.

Następnie przeszliśmy przez makietę odzwierciedlająca wnętrze samolotów, z których skakali cichociemni i przenieśliśmy się w miejscu i czasie! Poznaliśmy także zastosowanie greenscreenu. Przez cały ten czas pani przewodnik opowiadała nam historię żołnierzy i ich akcji. Ochotników było ponad 2000 ale ciężki trening przeszło tylko 600, a jeszcze połowę mniej przerzucono do Polski.

Mogliśmy także obejrzeć film pod tytułem "My, cichociemni. Głosy żyjących". W międzyczasie dowiadywaliśmy się o różnych technikach, w których zrobiony był dokument jak wypowiedzi żyjących jeszcze wtedy cichociemnych, sceny inscenizowane oraz zdjęcia archiwalne. O cichociemnych ciągle wiemy zbyt mało, więc ta wystawa na pewno poszerzyła naszą wiedzę o tylu anonimowych bohaterach

 

Agata Maciejczyk kl II A

Duchy wspólnoty / Public Spirits

„Wydaje mi się, że i dziś żyjemy w czasie chaotycznym, niespokojnym, w którym mieszają się przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, w nieustającym konflikcie między sferą symboli a polityką – w obszarze religii, rządzenia i modernizacji, wciąż nierozwiązanym , mimo różnych rewolucji. „ - pisze Meiya Cheng – kuratorka wystawy Duchy Wspólnoty, podróżującej po całym świecie . Dzięki olbrzymim staraniom organizatorów sprowadzono ją do Zamku Ujazdowskiego. Klasa IIa postanowiła tam pojechać.

Wystawa Duchy Wspólnoty prezentuje pracę artystów wywodzących się z Tajwanu, Chin kontynentalnych i Azji Południowo - Wschodniej. Pozwala ona na skonfrontowanie się z poetyką form społecznych wypracowanych w miejscu, w którym gwałtowne wydarzenia polityczne, społeczne, transformacje państw i  zmiany ekonomiczne sprowokowały odzew artystyczny. Poprzez śmiałe, awangardowe formy wyrazu, wykracza ona poza schemat dotychczasowych projektów tego typu. Pozwala ona na dotknięcie i przyjrzenie się pozaeuropejskim kanonom, lękom i codzienności. Konfrontuje ze sobą stare i modne, ukryte i oficjalne, piękne oraz t,  co prawdziwe.

Czego dotyczy wystawa? Przede wszystkim buntu wobec  niszczenia tradycji kulturalnych i struktur społecznych. Poprzez usystematyzowane działanie na rzecz modernizacji państw, doprowadza się do zaniechania wartości pielęgnowanych od pokoleń. Ponadto wystawa przedstawia efekt długotrwałych projektów i badań przeprowadzonych przez 21 artystów i kolektywów w zakresie techniki zarządzania nowoczesnym narodem. Kratery po bombardowaniu zamienione w stawy, cegły, jako symbol posiadania czegokolwiek na własność,  skutery z pradawnymi „ jeźdźcami „ – to właśnie efekty jednorazowej manifestacji.

Co ukazują Duchy Wspólnoty? Zdanie państwa, dla którego przekonania religijne, przywary społeczne, mity, tradycyjne formy produkcji i szacunek do przyrody, są przeszkodą. Przeszkodą utrudniającą unowocześnienie państwa.  Zwracają uwagę na jednostkę, która  tworzy społeczeństwo, a ono z kolei państwo. Wraz ze zmianą jednostki dochodzi do zmian siły ducha wspólnoty. Tam, gdzie dostęp do zasobów publicznych i infrastruktury jest utrudniony, artyści często łączą się w kolektywy i tworzą wspólnie, by wspierać transnarodową wymianę i rozwijać sieci społeczne. W wielu państwach azjatyckich to właśnie te samoorganizujące się społeczności stają się rzeczywistymi aktorami działań politycznych. Jest to spowodowane nieprzyznawaniem prawa uczestnictwa w aktywnym trybie działania na rzecz państwa za pomocą narzędzi politycznych. W oczekiwaniu na oficjalne i prawne możliwości, realizują swoje zamiary poprzez tworzenie ulotnych i przejściowych idei

Zuzanna Dec kl IIA

Prób integracji nigdy za wiele

Dnia 25.11.2016 klasa 1a wzięła udział w warsztatach pt. ,,Prób integracji nigdy za wiele”. Opiekunowie Warsztatu Terapii Zajęciowych w Zalesiu Dolnym przedstawili działania jakie są podejmowane  w celu ułatwienia funkcjonowania społecznego oraz zawodowego ludziom niepełnosprawnym intelektualnie oraz fizycznie. Uczniowie sami mogli choć na chwilę poczuć się jak osoby dotknięte niepełnosprawnością-nawet najprostsze czynności wydawały się niemożliwe do dokonania. Następnym punktem warsztatów były projekty miejsc publicznych, które ułatwiłyby poruszanie osób na wózkach inwalidzkich, niewidomych i głuchoniemych. Ostatnią i zarazem  najważniejszą częścią zajęć było spotkanie z podopiecznymi WTZ . Było to niesamowite przeżycie dla obydwu stron. Młodzież  chętnie poznawała historię, zainteresowania i ulubione potrawy, zespoły muzyczne pięciorga ochotników, którzy chcieli odwiedzić naszą szkołę. Warsztaty na pewno pozostawiły pouczającą lekcję dla młodych ludzi, którzy inaczej będą postrzegać osoby, które są niepełnosprawne.

Kamila Barańska

Więcej artykułów…

Wpisz szukaną frazę

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy"

potwierdza, że IV Liceum Ogólnokształcące

im. I Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie

jest wśród 200 najlepszych liceów

w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu

Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY 2017

i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2017".

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 35 gości